מודל עבודה היברידית:
חברות לא יכולות להרשות לעצמן להתעלם מהמגמה!
סטיב ג'ובס אמר פעם: "זה לא הגיוני להעסיק אנשים חכמים ואז להגיד להם מה לעשות. אנחנו שוכרים אנשים חכמים כדי שיוכלו להגיד לנו מה לעשות".
עם זאת, עשור לאחר מותו, נראה שעובדי אפל נוקטים עמדה כדי לומר לחברה שלהם מה הם צריכים לעשות באמצעות מכתב אנונימי. לפי המכתב, הם זקוקים לאוטונומיה וגמישות של העובדים כדי להחליט מתי ואיפה לעבוד.
העובדים האלה לא לבד. רבים מאנשי כוח העבודה שתפקידיהם והמשמעת העצמית שלהם מאפשרים להם לעבוד מרחוק חולקים נקודת מבט זו.
גאלופ חקרה את החוויות, הצרכים והתוכניות העתידיות של יותר מ-140,000 עובדים בארה"ב מאז פרוץ המגיפה ומצאה כי 53% מהעובדים בעלי יכולת של עבודה מרחוק מצפים להסדר היברידי, ו-24% מצפים לעבוד אך ורק מרחוק ולא במשרד.
כשנשאלו האם תחפשו עבודה חדשה אם המעסיק שלכם יפסיק להציע לכם אפשרויות עבודה מרחוק?
התשובות היו מדהימות: 54% מן העובדים שכרגע עובדים אך ורק מהבית ו-38% מהעובדים ההיברידיים הנוכחיים, אישרו שהם בהחלט יעשו זאת.
זהו מספר מדהים ומדאיג עבור מעסיקים בתוך המגמות המתמשכות של "מלחמת הכישרונות" ו"ההתפטרות הגדולה".
עם זאת, לא קשה לנחש מדוע. מחקר של ארגוטרון מצא שמודל מקום העבודה ההיברידי העצים את העובדים בכך שהחזיר את בריאותם הגופנית (75%), שיפר את האיזון בין העבודה לחיים (75%) והגביר את שביעות הרצון בעבודה (88%).
האמת הפשוטה היא שמקום העבודה ההיברידי אינו טוב רק לעובדים; זה גם טוב לעסקים.
סקר שנערך לאחרונה על ידי The Economist מצא כי 36% מהנשאלים הרגישו ממוקדים יותר בעבודה בבית מאשר במשרד שלהם.
ירידה בהסחות הדעת והגברת המיקוד עשויה להיות רווח פוטנציאלי של 1.2 טריליון דולר שאובד כתוצאה מתפוקת עובדים לא מנוצלת מדי שנה.
סקר שנערך בקרב אנשי משאבי אנוש על ידי Crain's מצא כי 78% מציינים לוחות זמנים גמישים ועבודה מרחוק כדרכים היעילות ביותר לשמר עובדים.
אלו הן רק שתי סיבות רבות להתרחק משיטות משרד מסורתיות.
לפי Accenture, המודל של "פרודוקטיבי בכל מקום" כבר אומץ על ידי 63% מהחברות בעלות ההכנסות הגבוהות, בעוד ש-69% מהחברות עם צמיחה שלילית או ללא צמיחה שוללות את הרעיון של כוח אדם היברידי.
ראוי לציין כי "טרנספורמציה דיגיטלית" זו הייתה מילת הבאז הארגונית המועדפת במשך יותר משני עשורים.
זה נדון במשך שנים כמעבר הגדול הבא עבור מקום העבודה המודרני, אך מעולם לא ממש יצא לפועל.
עם זאת, נגיף ה-COVID-19 גרם לחברות להתוודע לכך די מהר, כשהם כופים את ידם הקולקטיבית ודוחפים את הטרנספורמציה הדיגיטלית כחלק מרכזי של "הנורמה החדשה".
עבודה היברידית כמציאות פוסט-פנדמית היא הרחבה טבעית של השינוי הבסיסי הזה. תמיכת העובדים הגורפת בהמשך למודל מקום העבודה ההיברידי מוכיחה שעבר הזמן שמעסיקים מתייחסים לזה ברצינות.
מודל עבודה היברידי לא מובנה, מספק את החופש להכיל את הדרכים שבהן עובדים עובדים בצורה היעילה ביותר.
מקום עבודה היברידי לא מובנה הוא העתיד עבור רוב המשרדים. אלה של מעסיקים שרוצים לגייס ולשמור על כישרונות מובילים. שימו לב שרשמתי "לא מובנה".
הסיבה לכך היא שגם מדיניות עבודה היברידית נוקשה לא תגרום לכך, כפי שהוכח מהתגובה המיידית והחזקה של עובדי אפל למבנה הנוקשה שלהם Hybrid Working Pilot.
כמה מהחברות החשובות ביותר בארה"ב כבר אימצו את הנוהג:
Airbnb אמרה לאחרונה לעובדים שהם יכולים לעבוד מרחוק לנצח, עם אפשרות לפגישת צוותים באופן אישי למשך שבוע אחד בכל רבעון. העובדים שלהם יכולים אפילו לעבוד בחו"ל במשך 90 יום בכל פעם ולסמוך עליהם שיבצעו את עבודתם.
3M הכריזה על "Work Your Way", גישה מבוססת אמון המאפשרת לעובדים לבחור אם לעבוד מרחוק, או לעבוד מהמשרד, או שילוב של השניים. מודל "התחייבות להגמיש" של SAP מאפשרת לעובדיה לעשות את אותו הדבר.
החברות שהיו פתוחות לגישה היברידית טרום המגיפה הקדימו את עמיתיהן כאשר COVID-19 פגע בכולנו.
לדוגמה, ל-TechSmith – יצרנית התוכנות Snagit ו-Camtasia, הכלים האהובים על רוב המעצבים ועורכי התוכן ושנמצאים בארגז הכלים השיווקי שלהם – היו "WFH Wednesdays" שבו עודדו את העובדים לעבוד מהבית כדי לקדם בריאות פיזית ובריאות נפשית.
דבר זה הכין את החברה למעבר מהיר וחלק לעבודה מרחוק בזמן שיא כאמצעי הזהירות של COVID.
חברת TechSmith בוחנת גם את "ללא פגישות בימי רביעי", ומאפשרת לעובדים את המקום והזמן שלהם בכדי להתרכז בעבודה שלהם, ללא פגישות.
בקנה מידה עולמי, חברות הולכות אפילו רחוק יותר ומתנסות בשבוע עבודה בן 4 ימים. חלקם כבר אימצו את הנוהג הזה באירופה.
השנה, 38 חברות בארה"ב ובקנדה לוקחות חלק ב-4 Day Week Global, תוכנית של שישה חודשים שבה חברות מבצעות ומודדות את ההשפעה של שבוע עבודה בן ארבעה ימים, שנמשך מאפריל עד ספטמבר.
כמובן שגישת שבוע העבודה של 4 ימים תדרוש שילוב של מודלים מרוחקים והיברידיים כדי להצליח, בהתאם לגודל ותרבות החברה.
יצירת מקום עבודה היברידי הינו יעיל הרבה יותר וקל יותר לומר מאשר לעשות. הדבר דורש תכנון מכוון ויישום מכוון.
במקרים מסוימים, זה עשוי לדרוש גם שינוי תרבותי. האתגרים רבים.
מקום עבודה היברידי דורש ערימת טכנולוגיה יעילה ביותר, תקשורת ברורה ועקבית, הכלה מכוונת, שיתוף פעולה מתחשב, יכולת הסתגלות מתמדת וחיבור מתמשך תוך טיפוח יצירתיות וחדשנות מעוררת השראה.
זוהי תערובת עוצמתית שלוקח זמן ואנרגיה להקים ולטפח.
בסרטון זה, אני מציע דברים מיידיים שחברות ומנכ"לים יכולים לעשות כדי להתכונן לעבודה היברידית:
דבר אחד ברור – כוח העבודה המסתגל לעבודה מרחוק לא יסכים יותר למשרד מסורתי.
מנכ"לים בכל מקום צריכים להסיר את עיניהם ולקבל את המציאות הזו. יצירת מקום עבודה היברידי יעיל שאינו מובנה אינו תהליך קל.
עם זאת, הסיכון לשאננות גבוה מדי. זה מאוחר מדי עבור מנכ"לים לשאול, "האם אנחנו יכולים להרשות את זה לעצמנו?" השאלה שהם צריכים לשאול את עצמם היא, "האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו שלא?"
המאמר הינו באדיבות "אקאטרינה וולטר"
אקטרינה וולטר היא חדשנית עסקית ושיווקית מוכרת בעולם, דוברת בינלאומית, מחברת רב המכר של וול סטריט ג'ורנל Think Like Zuck (2013) ומחברת שותפה של The Power of Visual Storytelling (2015) ו-The Laws of Brand Storytelling (2018).
בעלת שני עשורים עם ניסיון רב כמשווקת מותגים ומספרת סיפורים כולל פרספקטיבה משולבת של Fortune 50, סביבות סטארט-אפ ועמותות.
המנהיגות המחשבתית של אקטרינה הוצגה בין היתר ב-CNBC, ABC, CNN, WSJ, Forbes, TechCrunch ו-Fast Company.